CSRD, ESG’s, MVO-prestatieladder, Safety Culture Ladder (SCL), VSME en SROI: de duurzaamheidsrapportages en -termen vliegen je om de oren. Voor veel bedrijven en organisaties verplichte kost en een vast onderdeel van de bedrijfsvoering, voor anderen een manier om hun duurzaamheidsinspanningen zichtbaar te maken. PDR strategie en communicatie helpt bij het omzetten van duurzaamheidsdata naar strategische communicatie die bijdraagt aan een sterke reputatie. Aantrekkelijk, toegankelijk, verbindend en inspirerend.
De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een richtlijn van de Europese Unie die bedrijven verplicht om informatie te delen over hun maatschappelijke prestaties op het gebied van mens en mileu. een goede zaak, want rapporteren op duurzaamheidsdata draagt bij aan het vergroten van de transparantie over duurzaamheidsinspanningen en voorkomt greenwashing. De exacte invulling van de CSRD-rapportageverplichting is nog in ontwikkeling. Zo is er aandacht voor de administratieve lasten, ook voor bedrijven die zelf niet CSRD-plichtig zijn maar wel vanuit de keten gegevens moeten aanleveren.
Sinds december 2024 is er voor kleinere (niet-beursgenoteerde) MKB-bedrijven een vrijwillige mogelijkheid voor duurzaamheidsrapportage, de VSME (Voluntary Small/Medium Enterprise - European Sustainability Reporting Standard). Deze manier van rapportage is vrijwillig, maar kent meerdere voordelen. Zo helpt het je om zaken inzichtelijk te maken, te plannen, te handelen en te evalueren. En mocht er in de toekomst wel een manier van verslaglegging verplicht worden, ben je al voorbereid.
Klanten, leveranciers, consumenten en inwoners kunnen bedrijven en organisaties beter vergelijken op basis van hun inzet voor duurzaamheid. En daar ligt wat ons betreft meteen een kans: want als de date er tóch ligt, dan biedt dat kansen voor communicatie met impact.
PDR is dé partner om deze kansen te verzilveren. Onze kracht om verhalen met impact te realiseren, zorgt ervoor dat je duurzaamheidsinspanningen zichtbaarder worden. En dat resulteert in een sterke reputatie op het gebied van duurzaamheid, maakt je onderscheidend van concurrenten, en zorgt ervoor dat je klanten en stakeholders inspireert.
Voorbeelden hoe wij bedrijven en organisaties helpen:
- Communicatief maken van het CSRD-proces om duurzame innovatie in de organisatie te bevorderen en stakeholders te inspireren.
- Als onderdeel van de strategie het MVO- of Sociaal Jaarverslag realiseren: van concept tot tekstuitwerking. Ondersteund met aantrekkelijke content voor de eigen kanalen en sociale media en (vak)media zoals video en infographics.
- Campagnematig werken aan zichtbaarheid op duurzaamheidsinspanningen, zodat er dialoog op gang komt. Bijvoorbeeld door het organiseren van dialoogsessies. Met oog voor kwetsbaarheid: open staan voor feedback en deze verankeren in het proces.
Bijkomend voordeel: het delen van kennis, faciliteren van de dialoog en het ophalen van feedback dient vaak als bewijs tijdens de audits.
Wij begrijpen de impact van de CSRD en andere duurzaamheidsrapportages op organisaties. Een organisatie inrichten zodat de juiste en betrouwbare data wordt verzameld, de verplichte onderdelen als dubbele materialiteitsanalyse en het in kaart brengen van intere risico’s en kansen. Het vraagt veel en kan ingewikkeld zijn. PDR stapt tijdig in, signaleert communicatiekansen en neemt de strategie en uitvoering hiervan uit handen. Zo voldoe je aan de CSRD of andere duurzaamheidseisen én dragen de inspanningen bij aan een sterke reputatie, zichtbaarheid en intern draagvlak.
Meer weten over hoe wij jouw organisatie kunnen helpen met CSRD? Neem dan contact op met onze adviseurs Roelien of Suzanne!