Blog

Communicatietrends #5: Aandacht voor reputatie

In deze blogserie lichten wij trends uit in communicatie. De vijfde trend van deze serie: De toegenomen aandacht voor reputatie.

Reputatie lijkt een steeds grotere rol te spelen voor organisaties. Denk aan het laatste programma van Tim Hofman met #BOOS. Ieder bedrijf wordt zenuwachtig zodra de reputatie in het geding is. In de komende blogs deel ik een aantal tips voor een ijzersterke reputatie.

De pijlers van een sterke reputatie
Er zijn veel factoren die bijdragen aan een sterke reputatie of juist afbreuk doen aan je reputatie. Een wetenschappelijk model dat hier inzicht in geeft, is het RepTrak model van het Reputation Institute. In dit model zijn de volgende pijlers opgenomen: prestaties, product/diensten, innovatie, leiderschap, burgerschap, bestuur en de werkplek. Op welke pijler is jouw bedrijf sterk? En waar zitten de verbeterpunten? Je ziet: reputatie gaat over veel meer dan communicatie!

Voordelen van goede reputatie
Uit onderzoek van het Reputation Institute blijkt dat organisaties met een sterke reputatie op alle fronten beter scoren. Ze trekken meer talent aan, zijn winstgevender en kunnen tegen een stootje. Eigenlijk is een goede reputatie een teken van veel vertrouwen. Je stakeholders vertrouwen je en zullen niet snel dat vertrouwen in je verliezen. Uiteraard heeft dat zijn weerslag op de ‘output’ van je organisatie.

Opbouwen van vertrouwen
“Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard”

Doe je als organisatie aan de klant wat je belooft? Om het vertrouwen van de klant te winnen en versterken, laat je als organisatie goed gedrag zien en vertel je over deze daden. Wees daarin transparant. Zo bouw jij stap voor stap aan een krachtige reputatie.

Wil jij ook dat klanten met een glimlach aan je denken? Wij helpen je graag bij het bouwen aan je reputatie!

Over twee weken vind je hier tips over een belangrijke pijler van reputatie: leiderschap!

Eerder verschenen in deze blogserie:

Meer weten over reputatie?

 

Verantwoorde
voeding

Gelukkiger leven

voor iedereen

 

Meer info

Duurzame
leefomgeving

Draagvlak voor

innovaties

 

Meer info

Schone
technologie

In een

veranderende wereld

 

Meer info