Blog

Toon leiderschap!

In mijn vorige blog over reputatie gaf ik een aantal pijlers van een sterke reputatie: prestaties, product/diensten, innovatie, burgerschap, bestuur, de werkplek en leiderschap. In dit blog ga ik dieper in op een van de pijlers die erg belangrijk is in een wereld waarin wantrouwen met de dag toeneemt. Wantrouwen tegenover voedselproducenten, wantrouwen tegenover ‘de media’ en wantrouwen tegenover gevestigde instituten. Deze tijd vraagt om leiderschap.

Impact van leidende bedrijven

Bedrijven spelen een grote rol in het leven van mensen. Neem een bedrijf als Heineken. Dat is een merk waar je bij wilt horen (of juist niet ;-) ). Omdat Heineken zo groot en populair is, verwacht iedereen van hen dat ze een leidende rol innemen. Dat kan op elk vlak zijn, van milieu tot werkomstandigheden. Als een bedrijf dat wij vertrouwen ons voor de gek houdt, zijn de rapen gaar. Maar als een bedrijf het voortouw neemt in het aanpakken van problemen, worden we fan. Heineken doet dat bijvoorbeeld zo.

“Merken zijn de nieuwe kerken”

We geloven meer in bedrijven dan in de overheid als het gaat om het aanpakken van problemen. Bovendien, met het wegvallen van onze vertrouwde zuilen, zijn merken de nieuwe zuilen geworden. Het onderzoek uit ‘Consumption, Markets and Culture’ toont aan dat bedrijven en merken zoals Apple als een religieuze stroming worden gezien. Door de dingen die je koopt, behoor je tot een gemeenschap, net als hoe dat vroeger bij kerkgenootschappen was. En van onze leiders verwachten we dat ze de wereld beter maken. Net zoals kerken dat vroeger deden. En nog steeds doen.

Kenmerken van een goede leider

Leiderschap is dus belangrijk. Maar hoe ben je een goede leider? Om te beginnen: een leider staat open voor feedback van zijn volgers. Hoe luister jij naar je klanten, omwonenden, werknemers? Leiderschap heeft ook te maken met durven kiezen. Wie ben je en waar sta je voor? Dat betekent ook dat je dingen bewust niet doet. Verder heeft een leider visie. Je durft te gaan voor grootse doelen en zaken aan te pakken die je hart hebben. Als een organisatie leiding gaat nemen over issues die spelen, boost dat je reputatie en het vertrouwen in jouw organisatie enorm. Een mooi voorbeeld van een organisatie die leidend is op veel verschillende fronten is Pixar. Van de zomer las ik het boek Creativity Inc. dat hier veel dieper op ingaat. Een echte aanrader!

Het risico van leiding nemen

De koers bepalen, eigenaarschap tonen over maatschappelijke issues en het hebben van een grootse visie is een risico. Niet iedereen zal het altijd waarderen. Maar het is zoveel mooier dan je te laten leiden door de omstandigheden. Je klanten, je werknemers en andere stakeholders verwachten dat je hen leidt en dat je de wereld mooier maakt. Waar wacht je nog op?

Meer weten over reputatie of hulp nodig bij een van bovengenoemde issues? Ik spreek je graag tijdens een vrijblijvende afspraak.

Verantwoorde
voeding

Gelukkiger leven

voor iedereen

 

Meer info

Duurzame
leefomgeving

Draagvlak voor

innovaties

 

Meer info

Schone
technologie

In een

veranderende wereld

 

Meer info