Adviseurs van dit project
Je organisatie raakt in opspraak of er is iets misgegaan. Alle ogen, camera’s en microfoons zijn vervolgens op jou gericht: hoe reageer je? Het lijkt op het eerste oog wellicht makkelijk om de media te woord staan en je boodschap over het voetlicht te brengen. De praktijk leert dat het niet altijd eenvoudig is. Media-optredens hebben al vele inzichten gegeven. In deze blog lees je drie lessen voor communiceren met media als je te maken krijgt met publiciteit.
Zorg dat je gedegen bent voorbereid als je contact hebt met media. Je hebt immers een gemeenschappelijk doel: een goede en informatieve bijdrage maken. Er zijn legio tips om een media-optreden tot een succes te maken, daarover later meer. Het belangrijkste is dat je niet wegduikt achter je bureau. In welke situatie je je ook bevindt, met ‘geen commentaar’ kom je echt niet weg en is zeker niet de gewenste manier van communiceren. Vertel daarom als organisatie zelf jouw kant van het verhaal. Soms kan het goed zijn om actief contact te zoeken met media voordat een journalist jou ermee confronteert. Zo kun je zelf jouw verhaal ‘framen’: met de juiste taal en beelden. Bovendien dwing je respect af doordat je leiderschap toont en verantwoordelijkheid neemt.
Een fout of misstap is menselijk, je leert en groeit ervan. Er rust over het algemeen nog wel een drempel om fouten toe te geven. Maar het kan je juist sterker maken. Dit zien we steeds vaker en kun je ook goed inzetten tijdens een media-optreden. Bied je excuses aan indien nodig. Maak van iets negatiefs iets positief. Een noemenswaardig voorbeeld is de rubriek ‘zalig falen’ door de talkshow Jinek. Mensen vertellen over vervelende dingen die ze hebben meegemaakt en wat ze daarvan hebben geleerd. Het idee is overgewaaid van de Britse schrijfster Elizabath Day met haar lovende boek en podcast ‘How to Fail’, waarin ze succesvolle mensen interviewt en wat ze door haar eigen situatie heeft geleerd. De manier hoe we met situaties omgaan, maakt het verschil.
De laatste les en zeker niet minder belangrijk. Blijf in contact met je stakeholders: iedereen die een belang kan hebben bij je organisatie (of tevens bij de omgeving) en die hierdoor beïnvloed kan worden. Door in contact te blijven met je belanghebbenden en ze erop te attenderen wat je gaat doen of nog sterker, actief meeneemt in mogelijke oplossingen of verbeteringen. Organiseer eens een open dag om te laten zien wat je doet, geef het bekende ‘kijkje in de keuken’ of nodig journalisten spontaan uit voor een een-op-eengesprek. Dát maakt je organisatie niet alleen transparant, maar ook authentiek.
Wil je niet voor verrassingen komen te staan én de regisseur zijn van je eigen verhaal? Volg een mediatraining bij ons zusterbedrijf PR Academy. Dan ben je voorbereid en weet je wat je kunt zeggen als je RTL Nieuws opeens aan de telefoon hebt. Leer handige manieren aan waardoor je ijzersterk antwoordt op lastige vragen: je kunt dezelfde dag nog de media te woord staan.
De eerstvolgende mediatraining is op 27 mei. Wil je meer weten of de training plannen wanneer jij wenst? Bel met onze mediatrainers Peter Pors of Korstiaan van Vliet: 0318-438487 en in geval van crisis: 06-14440052.