“De overheid weerhoudt mij om te groeien. Was er minder wet- en regelgeving dan had ik als ondernemer al veel meer geld verdiend.” Deze kritiek horen we regelmatig in persoonlijke gesprekken, netwerkborrels of op verjaardagen uit de mond van ondernemers en bestuurders. Veel mensen ervaren de overheid als remmende factor naar groter succes.
Aan de andere kant horen we in dezelfde gesprekken ook veel kritiek op de overheid als ze wet- en regelgeving aanpassen of voordeelregelingen in het leven roepen voor grote bedrijven en multinationals. Wie denkt niet aan het gedoe rondom het afschaffen van de dividendbelasting vorig jaar? “Dat zijn dan die grote bedrijven die lobbyen in de achterkamertjes en stiekeme deals met de overheid sluiten”, is een veel gehoorde opmerking. Is dat terecht?
Vertegenwoordigen
Voor veel mensen heeft het woord ‘lobby’ een negatieve betekenis. Maar ‘lobby’ of belangenbehartiging is een wezenlijk onderdeel van onze democratie. Hoe meer bedrijven, scholen, NGO’s en vakbonden werken aan belangenbehartiging bij de overheid, hoe vitaler onze democratie.
Sommige bedrijven en organisaties hebben de weg al jaren gevonden naar een gemeente, provincie, politiek Den Haag of Brussel. Niet altijd en alleen maar omdat ze daar fysiek aanwezig zijn, maar ook omdat ze andere manieren hebben gevonden om hun geluid of gezicht te vertegenwoordigen. In dit nieuwe digitale tijdperk kun je via moderne campagnes en social media al heel veel bereiken. Een crowdfundingactie, petitie of een collectieve campagne met leden, collega-ondernemers en werknemers zijn manieren.
De noodzaak van influencers
Inspelen op belangrijke debatten of gebeurtenissen die maatschappelijk van invloed zijn kan iedere organisatie of ondernemer. Het is wel van belang om je omgeving in kaart te brengen. Wie zijn de belangrijkste influencers in onze sector en omgeving? Op welke manieren kan ik ze bereiken? Een zogenaamde stakeholderanalyse kan soms verrassende uitkomsten hebben. De wethouder uit jouw gemeente blijkt zitting te hebben in een belangrijke stuurgroep en kan daar jouw geluid vertegenwoordigen. Die tiener die jou volgt op social media maar veel meer volgers heeft en toegang heeft tot een groot social influencers netwerk.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan, kansen zijn er genoeg. Leveren die kansen op de korte termijn altijd geld op? Nee, niet altijd. Maar het is wel een duurzame manier om te werken aan je lange- termijndoelstellingen en reputatie.
Belangenbehartiging is gewoon doen!
Wilt u weten welke kansen er voor uw organisatie, product of dienstverlening is? Ik kom graag een keer langs om met u de mogelijkheden te bespreken.
Wilhelm Doeleman