Case

Nationale Koffiedag: jaarlijkse inhaker met effect

Adviseurs van dit project

Peter Pors
Peter Pors

Je kent het vast wel, ‘De dag van….’. Er zijn legio voorbeelden te noemen van deze inhakers, of zoals het woord al verklaart, die inspelen op actuele onderwerpen. Dit kunnen gebeurtenissen zijn in het nieuws, speciale (feest)dagen, seizoenen, evenementen en goede doelen. Je koppelt je producten of diensten aan de gebeurtenis of periode om meer publiciteit te genereren en je naamsbekendheid of merk te versterken. Regelmatig zoeken we bij PDR naar inhakers voor onze klanten. Voor zakelijk koffieleverancier Fortune Coffee bedachten we de Nationale Koffiedag.

Koffie als basisingrediënt

Het begon in 2015 toen we brainstormden over hoe we de ondernemers van deze franchiseorganisatie jaarlijks op een unieke manier bij elkaar konden brengen, uiteraard onder het genot van een kop koffie. Op Prinsjesdag, de derde dinsdag van september, presenteert de regering de plannen voor het komende jaar. Zo ontstond het idee om in het verlengde hiervan de vierde dinsdag van september te adopteren als Nationale Koffiedag. En laat koffie nou hét smeermiddel van de economie zijn! Want de beste bron van ideeën en verbinding is natuurlijk… de koffieautomaat.

Verbinden op Nationale Koffiedag

Ondernemers gaan op Nationale Koffiedag met elkaar in gesprek over de betekenis van de gepresenteerde plannen voor hun business en de toekomst. Dit doen zij door regionale (netwerk)evenementen te organiseren. Ontmoeten, verbinden en ideeën opdoen staan centraal. Doordat het een jaarlijks terugkerend evenement is, staat het op het netvlies van de ondernemers en van vele klanten. Ook andere bedrijven én consumenten gebruiken #nationalekoffiedag om in te haken op deze dag van Fortune Coffee.

Elke editie een nieuw thema

We bedenken elk jaar welke actie of welk thema we inzetten om publiciteit te genereren op Nationale Koffiedag. Vorig jaar onderstreepten we het belang van de positie van koffieboeren in ontwikkelingslanden en stuurden we landelijke media proefpakketten van Fortune’s espressobonen Kalimi Coffee. In 2018 was de lancering van het boekje met koffieweetjes de basis voor de PR-campagne. Bekijk hier een compilatie van de regionale evenementen op Nationale Koffiedag in deze video.

2020: onderzoek koffieaanbod

Dit jaar stond bij de 5e editie van Nationale Koffiedag het onderzoek naar koffieaanbod onder Nederlandse consumenten centraal. Via Multiscope werd een online kwantitatief onderzoek uitgevoerd. We onderzochten waar consumenten graag koffie drinken, maar dit nu nog niet kan. In totaal vulden 1.666 respondenten de vragenlijst in en de uitkomsten vormden de basis voor de campagne. Koffie hoort voor iedereen toegankelijk te zijn vindt Fortune Coffee. In de top drie staan tuincentra of doe-het-zelf zaken, autobedrijven en kledingwinkels. De speciaalzaak en fysiotherapeut of tandarts volgen hierna. Onderzoek als onderdeel van de campagne is een goed middel om in te zetten voor de contentcreatie.

Publiciteit

De PR-campagne van dit jaar leverde mooie resultaten op in vakmedia zoals Franchiseplus, Managersonline en de hoofdredacteur van Missethoreca benoemde het in haar blog. Ook landelijke media besteedden er aandacht aan. ‘Koffie buiten de deur? Hier drinken we het liefst ons bakkie’ kopte het Algemeen Dagblad en alle regionale uitgaven over de resultaten en interviewden twee koffieliefhebbers. Ook op de bekende radiostations galmden Nationale Koffiedag vroeg in de ochtend door de speakers: Radio 538, Slam FM, NPO Radio 2, 4 en 5 en Sublime FM. Ton van der Tang, directeur van Fortune, sprak bij het Radio 10 programma Ekdom in de Morgen over het onderzoek en het doel van deze dag.

Inspiratie

Inmiddels is de Nationale Koffiedag een begrip in Nederland en staat het op vele inhaakkalenders. Is er een ‘Dag van.…’ die past bij jouw organisatie, dienst of doelstelling? Of wil je ook inhaken met een impactvolle themacampagne en zoek je inspiratie? Wij helpen graag! Bel met Marjolein Tijdink van PDR via 0318-438487 of mail [email protected] voor de mogelijkheden.

Lees in onze case meer over onze activiteiten voor Fortune Coffee.

Andere cases

Verantwoorde
voeding

Gelukkiger leven

voor iedereen

 

Meer info

Duurzame
leefomgeving

Draagvlak voor

innovaties

 

Meer info

Schone
technologie

In een

veranderende wereld

 

Meer info