Case

Fortune Coffee: koffie en communicatie verbindt

Adviseurs van dit project

Marjolein Tijdink
Marjolein Tijdink
Peter Pors
Peter Pors

 

Koffie verbindt mensen. Daarom levert franchiseorganisatie Fortune Coffee goede en duurzame koffie voor bedrijven en organisaties. Als specialist in koffie en koffieautomaten voorzien de ondernemers van Fortune de klanten in heel Nederland van koffie, thee en warme dranken. Als  communicatiepartner zorgt PDR al jaren voor de thematische acties, PR-campagnes en bijbehorende content.

Koffiecorner van het jaar

Wellicht bruikbaar als inspiratie voor jouw PR: om de ondernemers én de Fortune-klanten in de spotlights te zetten, organiseren we de ’Koffiecorner van het jaar verkiezing’. De koffiecorner is een centrale plek in de organisatie en vaak een belangrijk visitekaartje. Bezoekers worden ontvangen, gasten of collega’s ontmoeten elkaar en er ontstaan nieuwe ideeën. Fortune-klanten melden hun koffiecorner aan op de online landingpagina om kans te maken op prijzen. Na de aanmeldingen worden regiowinnaars geselecteerd en bekendgemaakt in de media. Hierbij genereren we lokale publiciteit. Vervolgens buigt een vakkundige jury zich over alle regiowinnaars die strijden om de landelijke titel van mooiste koffiecorner van het jaar of de 2e en 3e prijs. Dit levert ook veel landelijke en lokale publiciteit op voor de winnaars.

Nationale Koffiedag

Rond 2015 hebben we de Nationale Koffiedag bedacht en gelanceerd. De Nationale Koffiedag is jaarlijks op elke vierde dinsdag van september, nadat een week ervoor op Prinsjesdag de plannen zijn geselecteerd. Het moment voor de lokale Fortune-ondernemers om de nieuwe toekomstplannen te bespreken en mensen bij elkaar te brengen. Dit doen zij met diverse activiteiten, zoals netwerkevenementen waarbij de nadruk ligt op nieuwe verbindingen en samen koffiedrinken. PDR bedenkt elk jaar een actie om publiciteit te genereren. Vorig jaar onderstreepten we het belang van de positie van koffieboeren in ontwikkelingslanden en stuurden we radiozenders en dagbladen samples van Fortune’s espressobonen Kalimi Coffee. Dit leverde veel publiciteit op. Inmiddels is de Nationale Koffiedag echt een begrip in Nederland en staat het op vele inhaakkalenders.

Themadagen

Twee keer per jaar organiseert Fortune een themadag. Peter is betrokken bij deze themadagen. Hij denkt mee over de invulling en verzorgt presentaties of treedt op als dagvoorzitter. Bij de themadag Educatie volgen de ondernemers, medewerkers en de medewerkers van het hoofdkantoor workshops en trainingen die in het werkveld goed van pas komen. Bij de themadag Inspiratie wordt op creatieve wijze invulling gegeven aan de dag en afgesloten met een diner.

Introductie Kalimi Coffee

Nog even een ander project: de lancering van de Kalimi Coffee. Deze krachtige bonenkoffie komt tot stand, omdat Fortune een coöperatie van koffieboeren ondersteunt in Oeganda. Inmiddels werken 1.000 koffieboeren in de coöperatie. De Kalimi Coffee is vernoemd naar koffieboerin Betty Kalimi. Zij heeft dankzij de plantage een inkomstenbron en zo kunnen haar kinderen naar school. PDR verzorgde de campagne onder bedrijven in Nederland en we stuurden landelijke media en RTV proefpakketten. Veel media publiceerden over deze koffiebeleving, zoals de reportage in Trouw. Onafhankelijke experts bevestigen dat Kalimi écht duurzaam is.

Wij zijn dol op deze heerlijke koffie en serveren natuurlijk alleen nog Kalimi Coffee vanuit onze verse bonenmachine. Kom langs om te proeven!

Andere cases

Verantwoorde
voeding

Gelukkiger leven

voor iedereen

 

Meer info

Duurzame
leefomgeving

Draagvlak voor

innovaties

 

Meer info

Schone
technologie

In een

veranderende wereld

 

Meer info