Steeds meer organisaties zien de toenemende kracht van content. Het kwartje - dat we niet langer zoeken via een site, maar via Google - lijkt definitief te zijn gevallen. Maar hoe zorg je dat jouw content bovenaan komt te staan in Google?
Zorg voor goede content. Wees trots op de verhalen die je naar buiten brengt. Teksten, foto’s en video’s moeten de sfeer en het karakter ademen van jouw organisatie. Durf hierin dus ook authentiek te zijn. Als consument lees je immers liever een echt verhaal met een rauw randje dan een opgeklopt marketingverhaal.
Staar je niet blind. Social media zijn leuk, maar zonder strategie bereiken ze vrij weinig. Zoek naar een combinatie tussen YouTube, Facebook, nieuwsmedia, blogs, kranten en je eigen magazine. Verwijs zoveel mogelijk naar één landingspagina, zo zie je namelijk het rendement van je campagne.
Kennis is macht. Voorzie je eigen werk daarom niet van teveel branding. Door in te steken op kennis en het delen daarvan ben je een waardevolle gesprekspartner. Voorkom zo het Wc-eend debacle. We willen niet langer vanaf torens toegeschreeuwd worden over de kwaliteit van producten en diensten. We willen ervaringsverhalen van gebruikers lezen, horen en zien. Zonder (al teveel) afgeleid te worden door een commerciële boodschap.
Deze nieuwe strategie vraagt van organisaties veel lef. Budgetten worden namelijk verplaatst. Investeerde je eerder voornamelijk in een goede website met state-of-the-art-technieken, nu is het belangrijker om te investeren in content. Verhalen die goed door Google worden geïndexeerd. Ik zeg bewust dat de budgetten worden verplaatst. Contentcreatie is namelijk niet per definitie kostbaar. Het brengt bestaande middelen met elkaar in verbinding en zorgt ervoor dat je één verhaal vertelt aan de buitenwereld.
Wij doen dit bijvoorbeeld al voor Tauw.