Wat verwacht je van persberichten?

Blog

Wat verwacht je van persberichten?

Een tijdje geleden las ik dit stuk over de verwachtingen die je kunt hebben van een persbericht. Daarnaast zie ik regelmatig uitspraken voorbij komen, zoals ‘het persbericht is dood’. Die twee triggeren mij, omdat ze naar mijn idee onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het persbericht op zich is helemaal niet dood. Alleen we hebben daar verkeerde verwachtingen van, te vaak wordt het persbericht een doel op zich. Welke verwachtingen passen wel bij een persbericht?

Om uiteenlopende verwachtingen te illustreren, zou ik even terug willen gaan naar begin april. Toen was ik in het Siam Park op Tenerife (aanrader). Allerlei glijbanen die een kleurcode hebben. Code groen oké. Oranje is spannend, omdat je niet precies weet wat er komt. Code rood is blinde paniek en gilvolume angstaanjagend (in mijn geval).

Wat heeft dit met verwachtingsmanagement te maken?

Stel, je vergelijkt die glijbaan met een grafiek: een stijgende lijn die aangeeft hoe jij verwacht of wilt dat jouw naamsbekendheid gaat groeien. Het startpunt is hoe je er nu voorstaat. Laten we eens kijken hoe die lijn kan stijgen:

Code groen

Je gebruikt persberichten om op de lange termijn jouw naamsbekendheid geleidelijk te laten groeien. Bestaande klanten bevestig je in hun keuze, potentiële klanten prikkel je om voor jou te kiezen en journalisten voorzie je van relevante content.

Code oranje

Als dit jouw verwachting is, heb je waarschijnlijk vrij harde, commerciële eisen gesteld aan het persbericht. Een minimaal aantal verkopen, per se in titel X willen staan, noem maar op. Prima doelen, maar als je dit verwacht van alleen een persbericht zou je wel eens bedrogen uit kunnen komen. Tijd om na te gaan denken om een goede campagne waarin owned, paid en earned media elkaar versterken.

Code rood

Nu heb je te maken met verwachtingen die simpelweg niet passen bij een persbericht. Denk aan commercieel nieuws (beter bekend als ‘geen nieuws’), iedereen willen bereiken of een te klein budget.

Persoonlijk heb ik totaal geen behoefte om die laatste glijbaan te testen zonder enige voorbereiding. Betekent dit dat ik bij code rood afhaak? Zeker niet! We moeten alleen onze strategie aanpassen. In mijn volgende blog ga ik in op een aantal voorbeelden van code rood en oplossingen met bewezen succes.

Verantwoorde
voeding

Gelukkiger leven

voor iedereen

 

Meer info

Duurzame
leefomgeving

Draagvlak voor

innovaties

 

Meer info

Schone
technologie

In een

veranderende wereld

 

Meer info