Deze week was ik bij de bijeenkomst van Living Lab Regio Foodvalley waar het thema ‘circulaire economie’ centraal stond. Een inspirerende avond met Arnoud Leerling als tafelheer en Geanne van Arkel, MVO-manager van het jaar 2018, als tafeldame en veel goede, concrete voorbeelden van ondernemers uit de regio die zich inzetten om de wereld een stukje mooier achter te laten. De woorden van Geanne aan het einde van de avond zetten mij aan het denken. "Eerst noemden we het allemaal duurzaamheid. Tegenwoordig heet het circulaire economie. De woorden die je gebruikt, zijn heel bepalend bij het overbrengen van je boodschap." De term circulaire economie spreekt, in vergelijking met duurzaamheid, naar mijn idee ook veel meer tot de verbeelding. Mensen hebben direct een beeld én een idee waar het over gaat. Een kringloopeconomie, zoals nuchtere Nederlanders het ook wel noemen, is het systeem waarbij producten en grondstoffen worden hergebruikt.
(Woord)keuzestress
In bovenstaand voorbeeld zie je al dat meerdere woorden hetzelfde betekenen: duurzaamheid, circulaire economie, kringloopeconomie. Ieder woord heeft een andere lading en bepaalt hoe de ontvanger de boodschap ontvangt én verwerkt. Dit heet framing. Bij framing zorg je ervoor dat je een tekst in een bepaalde context plaatst die de richting en waarde van het verhaal bepalen. De communicatiewereld gebruikt deze theorie veel.
Ook journalisten (én politici) zetten het steeds vaker in. Zeker bij thema’s die onbekend zijn of extra uitleg nodig hebben, zoals circulaire economie, is framing een bruikbare methode. Denk bijvoorbeeld aan de term ‘klimaatspijbelaars’ of ‘groene energie’. Beide termen roepen direct al een beeld op bij de ontvanger. Framing is een waardevol hulpmiddel om collega’s, klanten of gemeentes in jouw verhaal mee te nemen en ze mogelijk zelfs te overtuigen.
In de praktijk
Bij PDR zijn we gespecialiseerd in het overbrengen van de boodschap op een manier die het beste past bij de doelgroep én bij de klant. Het is onze taak om telkens weer de juiste woorden te zoeken die de lading van een verhaal dekken. Een goed verhaal bedenken kost tijd en vergt in het begin de nodige inspanning. Als je eenmaal je verhaal klaar hebt en dit op de juiste manier weet uit te dragen, zullen ook jouw (potentiële) klanten in je geloven.
Wil je leren hoe jij komt tot een goed verhaal? De komende vijf weken neem ik je mee in dit proces en bied ik je tips en handvatten om tot een goed én eerlijk verhaal te komen. Volgende week donderdag lees je hier de eerste tip!
Esmée van der Hagen