Rokkenjagers

Blog

Rokkenjagers

Vorige week, vrijdag 10 april, was het weer zover. Rokjesdag. Dé dag waarop vrouwen hun lange onderkleding omruilen voor rokjes. Waarom? Omdat dat het mooie weer inluidt, althans dat wil de overlevering ons doen geloven. Zeg zelf, je wilt tenslotte met 15 graden onder nul niet met blote benen over straat. Althans, dat lijkt mij als man geen pretje. Dan krijg je het snel op je borstrok. Voor de lezers die het archaïsch Nederlands (en dan met name de spreekwoorden) niet machtig zijn: een oude uitdrukking om aan te geven dat iemand verkouden is. Overigens is rokjesdag nooit op een vaste dag, maar wordt spontaan uitgeroepen.

Communicatief gezien is rokjesdag natuurlijk een interessant fenomeen. We worden ineens allemaal rokkenjagers, mannen en vrouwen. Beiden hebben een ander doel: de man om de vrouw te versieren (rokkenjager) en de vrouw om de winkels te plunderen om de mooiste rokken te kopen (rokkenjager) en uiteindelijk ook te dragen (rokkendrager). Over mannen en rokkenjagen ga ik het hier niet hebben, ik ben namelijk geen professioneel rokkenjager en heb ook geen ambitie die richting in. Ik heb zo’n acht jaar terug onvermoeibare loyaliteit en eeuwige trouw aan mijn huidige levenspartner beloofd.

Waar gaat dit over? Over aandacht. Aandacht kun je blijkbaar claimen, omdat er in veel media (on- en offline) over rokjesdag is geschreven. Hoe komt dat? Aandacht moet je verdienen, door relevant te zijn. Wat ik mijn klanten vaak vertel, is dat het tijd kost om in de hoofden van klanten te komen. Daarvoor is een continue stroom aan content nodig. Niet voor niets werken we daarom altijd vanuit de why, uit de Golden Circle van Simon Sinek. Waarom besta je, waarom bestaat jouw bedrijf? Waartoe dienen jouw producten of diensten? Juist het verhaal hierover is relevant, dat is de story die je klanten en potentials moeten weten en daarom verdien je aandacht.

Rokjesdag is op zich natuurlijk niks. Er is echter wel een verhaal van te maken. Waarom is het rokjesdag? De zomer is in aantocht, tijd voor het liefst geschoren benen. Het oog wil namelijk ook wat, zo eerlijk ben ik wel. Ik kan allerlei inhakers bedenken, die passen bij jouw verhaal en die jouw merk aandacht geven. Want: een rok aantrekken is één, maar er aandacht mee verdienen is écht twee.

Verantwoorde
voeding

Gelukkiger leven

voor iedereen

 

Meer info

Duurzame
leefomgeving

Draagvlak voor

innovaties

 

Meer info

Schone
technologie

In een

veranderende wereld

 

Meer info