Patat met is gezond

Blog

Patat met is gezond

Afgelopen weekend stuitte ik op bizar nieuws aan het foodfront. Voor de zekerheid wreef ik nog eens in mijn ogen. Het stond er toch echt: ondervoed door gezond eten. Hoe kan dat? Gezond eten is toch belangrijk? Of slaan we met elkaar door?

Kinderarts Sandra Schrama van het Juliana Kinderziekenhuis slaat alarm. Ouders zijn zo bezig met gezond eten dat steeds meer belangrijke voedingsmiddelen van het menu verdwijnen. Geen melk, brood, boter, e-nummers en noem maar op. Maar waar haalt je kind dan nog zijn voedingsstoffen vandaan om te groeien? Gevolgen zijn vaak ingrijpend: kinderen van 1,60 meter die nog maar 35 kilo wegen. Maar denk ook aan concentratieproblemen en meisjes die niet meer menstrueren. Het advies van Sandra Schrama is duidelijk: volg de bekende Schijf van Vijf en geef je kinderen af en toe gewoon patat met.

Hypes

Je kunt dus blijkbaar ook té gezond willen eten. Regelmatig ontstaan er hypes over bepaalde voedingsmiddelen. Fabrikanten en producenten spelen handig in op onze onbewuste drang om gezond te eten. Recent waren er de superfoods, waarvan een gedeelte een jaar geleden nog werd verkocht in de dierenwinkel als vogelvoer. Dat zegt genoeg lijkt me.. Waarom zou je kinderen alleen nog vogelvoer geven?

Wirwar van gezondheidsclaims

Als consument raak je algauw verward in het web van gezondheidsclaims. Gezondheid is hip, dus wil elke producent een link maken naar gezond of duurzaam. Inmiddels heeft bijna elk product in de supermarkt wel een ingrediënt dat bijdraagt aan je gezondheid. Maar heb je als consument nog de mogelijkheid om de echte gezonde producten te onderscheiden van de minder zinvolle gezondheidsclaims?

Eerlijk communiceren

De sleutel ligt bij eerlijke communicatie richting de consument. Eerlijk en transparant communiceren over het product en eventuele gezondheidsclaims. Maar wellicht nog veel belangrijker: plaats het in perspectief, zodat de consument zelf kan bepalen wat hij ermee doet. Laten we als PR- en communicatie-adviseurs in de foodwereld onze verantwoordelijkheid nemen en de focus leggen op transparante communicatie. Je kunt jezelf in honderd bochten wringen om chocoladekoekjes een gezondheidsclaim mee te geven. Je kunt er ook voor kiezen om te communiceren dat ze gewoon onweerstaanbaar lekker zijn. Met af en toe genieten van chocoladekoekjes is niets mis!

Verantwoorde
voeding

Gelukkiger leven

voor iedereen

 

Meer info

Duurzame
leefomgeving

Draagvlak voor

innovaties

 

Meer info

Schone
technologie

In een

veranderende wereld

 

Meer info