Netflix als communicatieconfrontatiespiegel

Blog

Netflix als communicatieconfrontatiespiegel

Wat is de toekomst van traditionele televisie? Hoe doen we onze aankopen? Hoe belangrijk is het om controle te hebben over je behandeling in het ziekenhuis? Ik zie een grote verandering in deze dingen. De jongere generaties kijken niet meer naar televisie zoals dat tot vijf jaar geleden gebruikelijk was. Aankopen doen we op basis van aanbevelingen van vrienden en zelfs in het ziekenhuis willen we inspraak hebben in de behandeling die we krijgen. De klant staat volledig aan het roer.

Die verandering staat niet op zichzelf, maar zet door. Onze huidige maatschappij verandert zeer snel van aanbodgericht naar vraaggestuurd. Zijn wij daar klaar voor? Is de organisatie waar jij voor werkt, daar klaar voor? Als klant vind ik het prettig, sterker nog, ik verwacht dat een bedrijf zich de benen uit zijn lijf loopt om mij als klant vast te houden. Maar als verkopende partij moet je wel heel goed nadenken over een strategie om de klant vast te houden. Hoe heb jij bijvoorbeeld de marktstrategie van V&D de afgelopen tien jaar zien veranderen? Amper toch? Hoe anders was dat bij bedrijven als CoolBlue en Albert Heijn?

Televisie

Ruim twee jaar geleden stopte ik mijn abonnement voor commerciële televisiezenders. Van de vijftig zenders die ik kon bekijken, bekeek ik er hooguit vier. Bij die vier kanalen werd ik om het kwartier getrakteerd op een portie reclame waar je u tegen zegt. Ik was daar klaar mee. Ik betaalde liever hetzelfde geld, maar dan alleen voor de zenders die ik ook daadwerkelijk kijk en dan zonder reclame. Maar dat kan niet in het huidige aanbod. Daarom ben ik overgestapt naar Netflix, ik kies zelf wat ik kijk zonder reclame.

Communicatie

Ik zie een vergelijkbare verandering bij bedrijven die kiezen voor communicatieleveranciers. Communicatiemanagers zoeken naar een team van specialisten. Niet langer één bureau dat alles kan (waarbij je dus ook voor alles betaalt en nooit gebruik maakt van alles) maar meerdere specialisten van verschillende bureaus. Zij versterken elkaar en leveren onder aan de streep een sterker product voor een scherper tarief. Daarnaast zorgt de samenwerking tussen verschillende partijen ervoor dat het creatief niveau van je uitingen steeds op peil blijft of het zelfs overtreft….

Uitdaging

Hoe laat jij het gedachtegoed van Netflix uitstralen op je bedrijfsvoering? Ben jij je er als communicatiemanager van een organisatie van bewust dat er meer is dan de all-inclusive bureaus die claimen alles te kunnen? Weten wij als communicatieprofessionals deze communicatiemanagers nog te verleiden op basis van onze inhoud? Ik daag je uit om je businesscase eens kritisch tegen het licht te houden. Ga eens aan de andere kant van de tafel zitten, stel die kritische vragen en maak je businesscase futureproof!

Verantwoorde
voeding

Gelukkiger leven

voor iedereen

 

Meer info

Duurzame
leefomgeving

Draagvlak voor

innovaties

 

Meer info

Schone
technologie

In een

veranderende wereld

 

Meer info