Hoax of hype: moedermelk

Blog

Hoax of hype: moedermelk

Zucht. Alweer een hype. En ze worden steeds gekker. Na met zijn allen ongeveer een week verslaafd te zijn geweest aan Chiazaad, Gojibessen en andere superfoods maken we elkaar nu gek met niets minder dan moedermelk. De motor van onze jongste wereldburgers. Aangeboden via internet. WAAROM? Dat is de eerste vraag die dan in mij opkomt.

Toch triggert zo’n hype mijn nieuwsgierigheid. Fraude. Dat is een van mijn eerste gedachten. Ik kan mij de smaak van moedermelk niet herinneren, dus wie zegt me dat ik online niet veel teveel betaal voor koemelk of misschien geitenmelk? Toch is het een hype, dus blijkbaar kopen mensen het wel. Een interessant verdienmodel voor jonge moeders?

Stunt

Of… is het een publiciteitsstunt. Net als de ‘stelende’ Arie Boomsma voor Holy Soda. Nutricia die een weekje inzet op dit onderwerp, het vervolgens wegwimpelt omdat het toch niet zo gezond blijkt te zijn en een gezond alternatief van het eigen merk introduceert. Dat klinkt in mijn oren dan wel weer tamelijk briljant. Met één kanttekening: moraliteit. Is het ethisch verantwoord om zo’n hoax of hype te creëren met een puur commercieel motief?

Moraliteit

Ik vind dat moeilijk en volgens mij is er geen eenduidig antwoord op te geven. Zelf vind ik het de grootste uitdaging van ons vak. We willen de mooie kanten van de wereld laten zien. Maar zijn daarbij alle middelen geoorloofd? Ik kies bij iedere strategie vanuit mijn eigen normen en waarden of ik er mijn bijdrage aan wil leveren. Of ik wel eens een keuze heb gemaakt om een bepaald project niet te doen? Tot nu toe niet en daar wil ik onze klanten graag voor bedanken.

Verantwoorde
voeding

Gelukkiger leven

voor iedereen

 

Meer info

Duurzame
leefomgeving

Draagvlak voor

innovaties

 

Meer info

Schone
technologie

In een

veranderende wereld

 

Meer info