Het witte of het bruine ei

Blog

Het witte of het bruine ei

Je staat in de supermarkt en moet kiezen tussen een wit of bruin ei. Wat kies jij? Waarschijnlijk zeg je nu: ‘’het bruine ei.’’ Net als ik. Jarenlang dacht iedereen dan ook dat bruine eieren duurzamer én goedkoper zijn dan witte eieren. Uit het onderzoek van tv-programma Keuringsdienst van Waarde, dat ik laatst vol verbazing keek, blijkt nu dat dit niet het geval is. Witte eieren zijn beter voor het milieu en beter voor de kip!
 
Hoe kan het dat we al die tijd dachten dat bruine eieren beter zijn? Dat heeft allemaal te maken met beeldvorming. Schijnbaar is het imago van het goede, duurzamere bruine ei in de jaren ’70 ontstaan. Men wilde laten zien dat bruine kippen beter behandeld werden dan witte kippen. De bruine eieren stonden symbool voor scharrelkippen en witte eieren voor legbatterijkippen. Een foutief beeld dat bij ons is blijven hangen. Zelfs bij mij. En ik ben geboren in 1994, ver na de ‘bruine-ei-campagne’.
 
Foutieve beeldvorming
Als je boer bent en eigenaar van witte kippen, dan lijkt de missie simpel: overtuig de consument van jouw gelijk. Want goedkoper én duurzamer, dat wil toch iedereen? Maar waarom is het dan zo lastig? Als adviesbureau gericht op onder andere duurzaamheid, zien wij hier onze missie. We willen die foutieve beeldvorming aanpakken, hoe lastig dat ook is. Daar komen influencers, ambassadeurs, content met impact, sociale media, de overheid en nog veel meer bij kijken. Geen gemakkelijke opgave dus. Toch willen wij het eerlijke verhaal vertellen. Alles om de wereld beter te maken. Het witte ei is daar het ultieme voorbeeld van. Want gedragsverandering is lastig te bewerkstelligen. In het geval van het witte ei lijkt het alsof consumenten als kip zonder kop elkaar volgen. Hoe verander je dat?
 
Goede communicatie
Men neme een wit ei, goede communicatie én de juiste timing. Dat klinkt natuurlijk super simpel, maar dat is het zeker niet. Want hoe maak je een niet zo sexy product, toch aantrekkelijk? Voorbeelden van geslaagde campagnes zijn er gelukkig te over. Die laten zien dat strategie en communicatie uiterst belangrijk zijn. Zoals de pr-stunt van Zeeman, niet bepaald een hip merk. Het bedrijf schreef zich onder een andere naam in bij de Amsterdam Fashion Week in 2011. Iedereen was razend enthousiast. Pas na afloop had men door dat het om Zeeman ging, die daar een prachtig statement mee maakte over dat mooie kleding niet veel geld hoeft te kosten. Of denk aan de beroemde ‘De Grote Donorshow’, die zorgde voor heel wat aandacht voor orgaandonatie. En kijk eens naar de razend populaire Tony’s Chocolonely, die zijn communicatie tot in de puntjes in orde heeft. En met resultaat, want Tony’s blijft groeien. Hoe dat kan? Met perfecte storytelling, een duidelijk doel en gedurfde content.
 
Ook wij hebben leuke cases van geslaagde campagnes voor bedrijven die worstelden met foutieve beeldvorming. Gedragsverandering of mensen anders laten denken mag dan wel lastig zijn, wij hebben daar altijd een antwoord op.  
 

“ Geslaagde campagnes kennen worsteling vooraf ”

Verantwoorde
voeding

Gelukkiger leven

voor iedereen

 

Meer info

Duurzame
leefomgeving

Draagvlak voor

innovaties

 

Meer info

Schone
technologie

In een

veranderende wereld

 

Meer info