Adviseurs van dit project
Als adviseurs van PDR hebben we er lang over gesproken. Conclusie: wij en het klimaat zijn samen één. Dus als we iets willen doen aan het klimaat, moet je zelf aan de bak. Het klimaat gaat niet akkoord met voornemens. Een pittige confrontatie.
Vorige week stonden er vier mensen voorin Nieuwspoort in Den Haag. Bewindspersonen die ons Nederlanders uit de doeken deden hoe het klimaatakkoord eruit ziet. Geruststellende woorden: ‘Geen grote offers voor huishoudens’ en ‘We willen de automobilist niet uit de fossiele auto jagen, maar verleiden elektrisch te gaan rijden’ en ‘Met een warmtefonds kun je investeren in verduurzaming van jouw woning’.
Je kunt je afvragen terwijl je de hausse aan nieuwsberichten doorworstelt: ‘Waar is de mens?’ Het hele akkoord gaat over maatregelen, long term plannen. De veroorzaker van alle klimaatdramatiek is ons brein. Wij pakken de auto en niet de fiets, het vliegtuig en niet de trein, we vinden windmolens landschapsvervuiling en monteren airco’s in onze slaapkamers. Kortom: grootverbruikers en -vervuilers pur sang.
Een pleidooi dus voor een grootschalige mindset. Noem het een nieuwe lifestyle. De juiste communicatie kan dat bereiken. Want onze huidige intensieve manier van leven leidt tot flinke tikken voor het klimaat. Luchtkwaliteit en biodiversiteit staan onder druk. Sinds we bij PDR vooral opdrachtgevers bedienen die hier oplossingen voor bieden, gaat het in de communicatie om deze essentiële vraag: willen we anders leven? Zo niet, dan is draagvlak en dus jouw persoonlijke klimaatakkoord ver weg. Zo voelt dat ook.
Minister Wiebes zei het zelf: ‘We verleiden automobilisten om elektrisch te gaan rijden’. Die verleiding is een cruciaal woord. Want welk voordeel is er te halen voor mij als bedrijf met People, Planet en Profit hoog in het vaandel? Of voor mij als consument? Daarom schoot door ons hoofd: ‘Geacht kabinet, schrijf eens een klimaatakkoord met de mens in het centrum’. Waarin ons handelen en dus onze keuzes worden beïnvloed. Natuurlijk wel collectief, álle Nederlanders doen mee! We spreken per jaar 10 autoloze zondagen af, vliegen alleen als de bestemming meer dan 1.500 kilometer verderop ligt, we nemen wat zweten op de 15 tropische dagen per jaar voor lief en halen pakjes gewoon op bij een pick-up point buiten de stad. Juist in dat soort beslissingen is de mens aan zet, dat maakt verschil. Nu al.
Geen mineur in dit pleidooi. We scheiden meer plastic. We roken minder. Zure regen: tabee. Gat in de ozonlaag: dicht. Kortom, we kunnen het wel als we willen. En daarom pleiten we voor een grootschalige mindset change. En bedenk een campagne. Voorbeeld is de anti-rookcampagne die al jaren aan de gang is. Rokers worden verleid om te stoppen met stevige teksten op de pakjes. Of om zelfs niet eens aan roken te beginnen. Dat werkt. Steeds minder jongeren grijpen naar de sigaret, zo blijkt uit gedegen onderzoek. En stoppers blijken na een jaar nog steeds stoppers. De juiste communicatiecampagne zet blijkbaar harten in beweging en beïnvloedt ons gedrag.
Denk na over de planeet van straks. En maak op basis daarvan nu jouw keuzes. Privé en in jouw organisatie. Als ondernemer misschien met een droom en een oplossing. Begin klein. Raak de juiste communicatiesnaar bij jouw klanten, collega’s en thuis. Geef daarom eerst zelf het goede voorbeeld. De set klimaatmaatregelen worden dan overtuigingen omdat je het wilt. Maar ook snel grootschalig doorpakken. Een Europese mindset-campagne is cruciaal. Dan hebben we de eerste >500 miljoen mensen gewonnen, bijna 10% van de wereldbevolking. En dat gaat het klimaat zeker merken.
En jij dus ook. Want klimaat en wij zijn samen één.
Korstiaan van Vliet