Voor even was ik terug. Vier avonden om een cursus social media te volgen. Klinkt als basiskennis? Toch heb ik er meer opgestoken dan verwacht. Bijvoorbeeld over het belang en de praktische uitvoerbaarheid van het meten van je campagnes en het vergroten van je online bereik. Prettige kennis om mee aan het werk te gaan.
Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat iemand die jouw organisatie online bezoekt in actie komt? Waarmee kan je bezoekers in het hart raken en hoeveel karakters heeft de ideale update? Zomaar een paar vragen die we tijdens de cursus behandelden.
Maak een goed plan als je op zakelijk niveau aan de slag gaat met social media. Formuleer een duidelijke doelstelling. Wil je dat mensen contact opnemen, iets kopen in je webshop of jouw webpagina delen met vrienden? Zo maar een aantal vormen van conversie. Zorg dat je weet wanneer je acties succesvol zijn. Meet dat door een imago- of reputatieonderzoek, meer (website)bezoek of door de toename van de omzet in je (web)winkel.
Neem je volgers ook eens mee op reis. Letterlijk, dat zullen ze leuk vinden en daar gaan ze zeker over praten op social media, maar vooral figuurlijk. Wat maakt dat jij de keuzes maakt die je maakt? Misschien een beetje filosofisch, maar denk er eens over na. Als je weet waarom de Albert Heijn kiest voor biologisch vlees en je herkent je in hun standpunt, ben jij eerder geneigd om dat te kopen. Door steeds het ‘waarom’ te beantwoorden geef je volgers antwoorden op vragen die ze zich alleen in hun onderbewuste stellen.
No guts, no glory. Dat geldt zeker ook voor social media. Kijk bijvoorbeeld eens waarom donateurs geld aan je geven, waarom ze klant zijn bij jou en niet bij de concurrent. Wat is je visie, je missie? Al die info kan je gebruiken voor aansprekende updates. Kies ook voor verschillende vormen. Denk aan foto’s, films, aansprekende teksten. Hiermee leidt je de bezoekers steeds verder naar het hart van jouw bedrijf. Daar kan je ze raken. Raak je ze al?
Meer weten over contentmarketing? Lees dan ook mijn andere blogs over hoe content voor jouw organisatie werkt of lees onze visie.