Blogs als wegwijzers voor Google

Blog

Blogs als wegwijzers voor Google

In de afgelopen weken had ik een paar keer een gesprek over het nut en de noodzaak van bloggen voor bedrijven. Het nut is in de afgelopen jaren wel duidelijk geworden, maar de noodzaak neemt nog steeds toe. Waarom bloggen noodzakelijk is en hoe je dat dan praktisch doet? Dat leg ik graag uit in dit blog.

Dankzij goede blogs verhoog je de vindbaarheid van je site. Vindbaarheid leidt tot sitebezoek en dat leidt weer tot conversie. Hoe dat precies werkt? Google bezoekt dagelijks miljoenen webpagina’s. Zo bepaalt de zoekmachine de positie van jouw site in de zoekresultaten. Google doet dit door als een soort ‘mystery shopper’ door die sites te lopen.

Mystery shopper

Als we de link maken naar een echte winkel of een echt kantoor, wat is dan de indruk die de mystery shopper krijgt? Ziet hij actuele kunst aan de muur hangen, certificaten die onlangs zijn behaald of komt hij in een winkel waar verouderde producten staan en vergeeld behang de muren bekleedt? Blogging helpt je om de mystery shopper die Google heet de weg te wijzen door je site.

Blogs als wegwijzers

Blogs kunnen verwijzen naar een dieperliggende pagina, een actualiteit of je expertise. Doordat dit een onderdeel is van je site die regelmatig vernieuwd wordt, blijft Google geïnteresseerd en zal hij dus vaker op je site komen kijken. Als je Google bij ieder bezoek trakteert op een nieuw blog en de bezoeker daarin meeneemt naar inhoud die voor hem relevant is, heb je goud in handen.

In de praktijk

Schrijven om te schrijven heeft niet zoveel nut. Daarom is het van belang om goed na te denken over de updates die je gaat delen. Stel dat je iedere week één blog deelt met je achterban, dan heb je voor een jaar zo’n vijftig onderwerpen nodig. Als je eens per kwartaal een lijst maakt met twaalf of dertien onderwerpen, dan ben je rond. Die onderwerpen plan je vervolgens in op je contentplanning. Voor het schrijven van de teksten maak je de experts binnen je organisatie verantwoordelijk. Zo zorg je voor goede én regelmatige updates die de mystery shopper Google rondleiden door je website, maar vooral door je expertise.

Verantwoorde
voeding

Gelukkiger leven

voor iedereen

 

Meer info

Duurzame
leefomgeving

Draagvlak voor

innovaties

 

Meer info

Schone
technologie

In een

veranderende wereld

 

Meer info