Over rare vergelijkingen gesproken

Blog

Over rare vergelijkingen gesproken

Onlangs sloeg ik De Telegraaf open en las er een interessant artikel. Of liever gezegd: de kop ving mijn aandacht: ‘Houtkachel vervuilt meer dan zes trucks’, zo stond er. Nu stook ik in mijn achtertuin regelmatig een portie hout weg op een kille zomeravond. Geen zwarte rookpluimen of een vieze stooklucht, maar gewoon een keurig fikkie om warm bij te blijven. Een soort oergevoel.

Ik las verder en schrok: een houtkachel produceert zes keer meer luchtvervuiling dan een vrachtwagen, aldus de Engelse milieu-onderzoeker Gary Fuller. Ik schrok niet alleen van het feit dat ik dit las, maar vooral over de vergelijking gingen mijn wenkbrauwen omhoog. Daarover gaat dit blog ook het allermeest: rare vergelijkingen voor het voetlicht. 
 
Kopsuggesties
Ik doe even wat wilde suggesties voor titels boven nieuwsberichten in de krant van 16 oktober 2019, volgend jaar. Die datum is strikt willekeurig gekozen.

‘Elektrische auto minder duurzaam dan helikoptervlucht’
‘Sigarettenrook gezonder dan glas sinaasappelsap’
‘Amfetamine blijkt gezonder dan pure hagelslag’

Waar ik naartoe wil, is het vreemde kader waarin het nieuws jou en mij bereikt. Ik denk namelijk dat een Boeing 737 wel tien keer vervuilender is dan één Havanna-sigaar. Sterker nog: dat weet ik wel zeker.
 
Framing
De negatieve framing van een houtkachel is op z’n minst onzorgvuldig. Dat bleek ook toen ik de uitzending van EenVandaag hoorde over hetzelfde thema. Een professor van Wageningen University & Research deed de vergelijking af als onzin: “De afzender van dit onderzoek wil puur zijn boek verkopen door een boude uitspraak te doen, maar zijn vergelijking is fictie”. Het is gissen waarop Fuller zich baseert. Ik gebruikte aan het begin van deze alinea de omschrijving onzorgvuldig. Het enige wat hier passend is? Misleiding en een foutieve weergave van de werkelijkheid.
 
Kansen
Waar mijn bloeddruk op een gezonde manier van stijgt is authentieke communicatie met verhalen die recht doen aan de werkelijkheid. Aanhaken bij de actualiteit en trends in de samenleving is daarvoor uitermate geschikt. Hoe reageer je op zo’n verhaal over die houtstook? Dat betekent soms van je afbijten en de feiten weergeven in een blog, opinieartikel of welk ander communicatiemiddel dan ook. Of een spraakmakend voorbeeld uit de kast trekken om jouw verhaal te duiden. Kortom: verhalen vertellen vraagt om slim nadenken over jouw boodschap. Strategische communicatie: met recht een vak.
 
Korstiaan van Vliet

“ Wat is jouw verhaal? ”

Verantwoorde
voeding

Gelukkiger leven

voor iedereen

 

Meer info

Duurzame
leefomgeving

Draagvlak voor

innovaties

 

Meer info

Schone
technologie

In een

veranderende wereld

 

Meer info